Heikki Rönkkö: Yhä hämärää

 



Heikki Rönkkö: Yhä hämärää

 

Yhä hämärää-sarjakuvan takakannen lupaus on suuri. Se nimetään ”posthumanistisen lähiöarjen dokumentiksi” ja ”tutkielmaksi siitä prosessien rihmastosta, jota olemassaoloksi kutsutaan”. Juuri Hervannan upeaan lähiöön muuttaneena, rihmastoista erittäin kiinnostuneena koen tämän olevan juuri minua varten! Mutta kykeneekö Yhä hämärää lunastamaan korskean lupauksensa?

 

Yhä hämärää ON kuvasarja toisiaan seuraavista ja samanaikaisista prosesseista. Jossain dinosaurukset tuhoutuvat meteorin aiheuttamassa tulimyrskyssä, toisaalla louhitaan kiveä ja jossain jo asutaan valmiissa kerrostaloasunnossa. Legopalikoita ja muovileluja pyörii lattioilla, piirrettyjen tunnusmusiikit soivat taustalla. Rinnakkain tämän kanssa esitetään toislajisten puuhia: bakteereja, jäniksiä ja talitiaisia omilla asioillaan. Posthumanismi kyseenalaistaa kielen ylivallan todellisuuden luojana: nyt huomio kiinnitetään materiaaleihin, materiaaliseen todellisuuteen, jota asuttavat eri lajit erilaisine rihmastoituneine kokemuksineen. Kielen ylivalta todellisuuden luojana kyseenalaistetaan myös albumin tekstinkäytössä. Yhä hämärää ei ole sanaton sarjakuva. Sanoja on, mutta ne eivät kerro tarinaa. Ne ovat pirstoutuneen kuvamaailman kanssa tasa-arvoiseksi taustahälyksi. Sanat jankuttavat, katkeilevat, peittyvät toisten sanojen ja kuvien alle. Ne ovat menettäneet kykynsä kannatella todellisuutta saaden sen romahtamaan erilaisten vaikutelmien pirstoutuneiksi (vaikkakin verkostoituneiksi) ryppäiksi.

 

Yhä hämärää on kaunis kuvaus lähiöstä. Albumin kuvat ovat upeasti piirrettyjä. Tyylillisesti ne tuovat mieleen Jenna Oldénin, joka muuten on kuvannut hiukan samanlaista irrallisen verkottuneiksi havainnoksi pirstoutunutta maailmaa zineissään. Toiset prosessit, jotka luovat pohjan ihmisen lähiöelämällä ovat kauheita ja tuhoavia, kuten öljynporaus. Samaan aikaan kuitenkin lähiössä luetaan lapselle Rasmus Nallen takakansitekstejä herkän läheisyyden vallitessa. Mikrobit tuskin edes huomaavat lähiötä ympärillään. Ne elävät rinnakkain kanssamme meistä piittaamatta. Jäniksillekin olemme tilapäinen häiriötekijä. Siinä on jotain syvästi kaunista ja lohdullista. Lähiön kauneuden Rönkkö tuo esiin myös inhimillisemmällä tavalla: hän kuvaa mustavalkopiirroksissaan arkkitehtonisten elementtien symmetristä miellyttävyyttä ja albumin keskellä olevan väliosan öljyvärimaalatuissa talvimaisemissa metsälähiön puhdasta kauneutta.

 

Kyllä, albumi lunastaa lupauksensa. Tekisi mieli sanoa, että tämä on yksi parhaista, kauneimmista sarjakuvista, jonka olen koskaan lukenut. Posthumanistinen. Lähiödokumentti. Syvällinen havainto olemassaolosta kauniiseen ilmiasuun puettuna. Vahva hehkutus tälle!


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Petra Erika Nordlund: Tiger, tiger

Aino Sutinen: Ajattelen Ukrainaa koko ajan

Vuoden sarjakuva toim. Solja Järvenpää