Heikki Rönkkö: Yhä hämärää
Heikki Rönkkö: Yhä hämärää
Yhä hämärää-sarjakuvan takakannen lupaus on suuri. Se nimetään
”posthumanistisen lähiöarjen dokumentiksi” ja ”tutkielmaksi siitä prosessien
rihmastosta, jota olemassaoloksi kutsutaan”. Juuri Hervannan upeaan lähiöön
muuttaneena, rihmastoista erittäin kiinnostuneena koen tämän olevan juuri minua
varten! Mutta kykeneekö Yhä hämärää lunastamaan korskean lupauksensa?
Yhä hämärää ON kuvasarja toisiaan seuraavista ja samanaikaisista
prosesseista. Jossain dinosaurukset tuhoutuvat meteorin aiheuttamassa
tulimyrskyssä, toisaalla louhitaan kiveä ja jossain jo asutaan valmiissa
kerrostaloasunnossa. Legopalikoita ja muovileluja pyörii lattioilla, piirrettyjen
tunnusmusiikit soivat taustalla. Rinnakkain tämän kanssa esitetään toislajisten
puuhia: bakteereja, jäniksiä ja talitiaisia omilla asioillaan. Posthumanismi
kyseenalaistaa kielen ylivallan todellisuuden luojana: nyt huomio kiinnitetään
materiaaleihin, materiaaliseen todellisuuteen, jota asuttavat eri lajit
erilaisine rihmastoituneine kokemuksineen. Kielen ylivalta todellisuuden
luojana kyseenalaistetaan myös albumin tekstinkäytössä. Yhä hämärää ei ole
sanaton sarjakuva. Sanoja on, mutta ne eivät kerro tarinaa. Ne ovat pirstoutuneen
kuvamaailman kanssa tasa-arvoiseksi taustahälyksi. Sanat jankuttavat,
katkeilevat, peittyvät toisten sanojen ja kuvien alle. Ne ovat menettäneet
kykynsä kannatella todellisuutta saaden sen romahtamaan erilaisten vaikutelmien
pirstoutuneiksi (vaikkakin verkostoituneiksi) ryppäiksi.
Yhä hämärää on kaunis kuvaus lähiöstä. Albumin kuvat ovat
upeasti piirrettyjä. Tyylillisesti ne tuovat mieleen Jenna Oldénin, joka muuten
on kuvannut hiukan samanlaista irrallisen verkottuneiksi havainnoksi pirstoutunutta
maailmaa zineissään. Toiset prosessit, jotka luovat pohjan ihmisen
lähiöelämällä ovat kauheita ja tuhoavia, kuten öljynporaus. Samaan aikaan
kuitenkin lähiössä luetaan lapselle Rasmus Nallen takakansitekstejä herkän
läheisyyden vallitessa. Mikrobit tuskin edes huomaavat lähiötä ympärillään. Ne
elävät rinnakkain kanssamme meistä piittaamatta. Jäniksillekin olemme tilapäinen
häiriötekijä. Siinä on jotain syvästi kaunista ja lohdullista. Lähiön kauneuden
Rönkkö tuo esiin myös inhimillisemmällä tavalla: hän kuvaa
mustavalkopiirroksissaan arkkitehtonisten elementtien symmetristä miellyttävyyttä
ja albumin keskellä olevan väliosan öljyvärimaalatuissa talvimaisemissa
metsälähiön puhdasta kauneutta.
Kyllä, albumi lunastaa lupauksensa. Tekisi mieli sanoa, että
tämä on yksi parhaista, kauneimmista sarjakuvista, jonka olen koskaan lukenut.
Posthumanistinen. Lähiödokumentti. Syvällinen havainto olemassaolosta
kauniiseen ilmiasuun puettuna. Vahva hehkutus tälle!
Kommentit
Lähetä kommentti