Vuoden sarjakuva toim. Solja Järvenpää
Kun puhuin kansalaisopiston kurssilla ”Sarjakuvapäivät”
-teoksesta eräs opiskelija muistutti, että sille tehtiin 2018 jatko-osa ”Vuoden
sarjakuva”. Totta! Tällainenhan toteutettiin samaa menestysreseptiä käyttäen:
kaksitoista sarjakuvapiirtäjää piirsi kukin kuukauden ajan sarjakuvapäiväkirjaa.
Maailma oli muuttunut ja sarjakuvablogaaminen oli tässä välissä ehtinyt räjähtää
massaliikkeeksi. ”Sarjakuvapäivien” ilmestyessä 2001 koko sarjakuvapäiväkirjan
ajatus oli uusi ja tuore. Nyt 2025 kun Suomen sarjakuvaseura on arkistoimassa
koko sarjakuvakuvablogit.com-sivustoa, voisikin sitten koostaa post-sarjisblogiajan
kuvapäiväkirja-koosteen.
Joitakin hajanaisia nostoja ”Vuoden sarjakuvasta”. Tammikuun
sarjakuvalla aloittaa Petteri Tikkanen. Hän tulee myöhemminkin palaamaan sarjakuvamuotoon,
mikä kehitys ikään kuin huipentuu koronapäiväkirja Kovaan (2024), jossa
jokainen päivä on piirretty wc-paperin palalle. Tässä Tikkasen päiväkirjailmaisu
on kyllä esillä jo täydessä kukinnossaan: luontevaa kerrontaa ja hauskoja
pieniä anekdootteja.
Osa piirtäjistä on tämän kokoelman jälkeen elänyt julkaisujen
suhteen hiljaiseloa, toiset ovat uudelleenaktivoituneet. Johanna ”Jupu” Kallio
luonnehtii tässä itseään entiseksi sarjakuvapiirtäjäksi, mutta niin vain
häneltä julkaistaan tänä vuonna uusi albumi (”Maailman huonoin lelupäivä”) –
neljäntoista vuoden jälkeen. Tea Tauriainen taas kuvaa itseään aloittelevaksi
tatuoijaksi, mutta olen ymmärtänyt, että hän on tämän jälkeen keskittynyt
nimenomaan kuvitus- ja tatuointitaiteeseen. Ville Pynnönen on ”Vuoden sarjakuvan”
ilmestyessä julkaissut Unikurkiala-trilogiastaan ”Unikurkiala”- ja ”Alinka”-osat.
Omassa kesäkuun osuudessaan hän puhaltelee pölyjä keskeneräisen kolmososan
originaaleista ja epäilee, että 2012 piirretyt sivut ovat jo ehtineet
harmaantua. Tämän sarjakuvapäiväkirjakuukauden – joka muuten onnistuu hauskasti
yhdistelemään arkirealismia villiin mielikuvitukseen – teko nyrjäyttikin sitten
Pynnösen keskittymään riihimäkeläisen folkloristiikan kokoelmaan (”Rakas Riksu
2019). Olisin erittäin kiinnostunut kuulemaan, mitä Unikurkialan tarinoille
kuuluu nykyään. Hyvää kannattaa odottaa, minkä Jupukin todistaa verkkaisella
julkaisutahdillaan.
Nämä ovat hauskoja antologioita, vähän sellaisia sarjakuvan kuka-kukin-on-koosteita. Konsepti on hyvä ja nautittava. Jäänkin mielihyvällä odottamaan seuraavaa Suuren kurpitsan sarjakuvapäiväkirjakokoelmaa.
Kommentit
Lähetä kommentti