Sarjakuvapäivät (toim. P. Kallio)
Numeraalisesti: Sarjakuvapäivät on kahdentoista piirtäjän
antologia, jossa kukin piirtäjä pitää sarjakuvapäiväkirjaa yhden kuukauden ajan
vuonna 2000. Antologia ilmestyi vuonna 2001 ja luin sen silloin tuoreeltaan. Ja
nyt siis 24 vuotta myöhemmin uudelleen. Sarjakuvapäivät juhlisti ilmestyessään
Suuri Kurpitsa -kustantamon 20-vuotista taivalta. Kustantamohan porskuttaa
edelleen ollen nyt sitten kai 44-vuotias. Ja minä olen 41 vuotta. Viimeksi tätä
lukiessani olin 17.
Sarjakuvapäiväkirjojen julkaisussa Kurpitsa oli vahvasti
ajan hermolla. Muutama vuosi tämän jälkeen nousi sarjisblogiskene hitaasti
paisuvan hyökyaallon lailla (oma sarjisbloggaamiseni tosin alkoi vasta toisessa
isommassa aallossa 2010-luvun alussa). Sarjisblogin luonne on tässä jo
paperimuodossa hahmottumassa: osin käsittämätöntä, banaalia jaarittelua, mutta
aina eläväistä, spontaania kommenttiraitaa elämään. Aivan parasta taidetta,
demokraattista ja kämäisyydessään elämältä maistuvaa.
Sarjakuvan ajankuva on vahva: viimeiset markka-ajat.
Grillijonossa nuoret miehet painivat Halosen ja Ahon presidenttikilvan
kuumentamina. Lökäpöksymetallia arvostellaan.
Nostan muutaman piirtäjän huomion polttopisteeseen,
näkökulma on törkeän subjektiivinen. Havainnoin mitä nämä jutut ovat merkinneet
minulle ja mitä ne nyt merkitsevät:
Katja Tukiaisen tekemä on kuin lisäsivuja ”Postia
Intiasta”-albumiin, jolla on ollut piirtäjänurallani huikaiseva esimerkillinen
vaikutus. Tarkastan asian ja ”Postia Intiasta” ilmestyi vasta 2002, eli nämä
ovatkin lämmittelyä.
Inari Kylänen opiskelee ja tekee gradua Rovaniemellä, Lapin
yliopistossa. Itse tulen seuraamaan hänen jalanjäljissään kaksi vuotta
myöhemmin, mutta en muista tämän sarjakuvan toimineen minään kimmokkeena. Ehkä
Rovaniemi ei vielä tällöin merkinnyt minulle mitään ja aivot laittoivat sen
lukiessa ”joku kaupunki Pohjois-Suomessa eikinosta”-lokeroon.
Lyhyttukkaisen, stetsonpäisen Ville Pirisen osion muistan
jostain syystä ylivoimaisesti parhaiten, mutten sitäkään kovin hyvin. ”Kissa =
aina hyvä”- tyyppiset hokemat ovat hymyilyttäneet ja jääneet mieleen. Muistin,
että tässä Ville olisi hehkuttanut rokkailun merkitystä ja haaveillut
rokkenroll-tatuoinnista, mutta se on joku muu julkaisu samoilta ajoilta,
vinkatkaa jos soittaa jotain kelloja!
Johanna Roju Rojolan jutussa on meta-analyysiä
sarjispäiväkirjan fiktiivisyydestä. Montaa piirtäjää päiväkirjamuoto pukee,
esim. Kati Rapialla tulee vapautunutta juttua ja kuvapuoli on rennon
yllättävää. Christer Nuutinen onnistuu yhdistämään banaalia ja lyyristä sanan
ja kuvan tasolla komeasti.
Sitten on tapaus Tapani Rytöhonka:
Olen ennenkin kirjoittanut edesmenneestä Tapani
Rytöhongasta, hän on ongelma ja outo läheinen, joka ei jätä minua rauhaan.
Tekstin tekijänä Rytöhongalla on kadehdittava ja pelättävä kyky: hän osaa
katkaista alkuunsa suunnan, jonne lauseen sisäinen logiikka on kirjoitusta
viemässä ja nyrjäyttää sen uudelle uralle. Taidon vahvuus on siinä, että se
tuottaa tuoretta, hehkuvaa tekstiä. Sen kauhistuttavuus puolestaan siinä, että
se sysää tekijänsä yksinäisyyteen. Harva jaksaa avata äkkiväärän viestin
sanoman. Voittoisa enkeli. Rytöhongan jääminen maineeltaan keskipieneksi,
samoin kuin hänen taiteensa ja elämänsä tiivis suhde herättää minussa
vastakaiun. Taide on tärkeää mutta työ päihdekuntoutujien parissa on yhtä
lailla tärkeää, eikä näitä kahta voi maailmassatoimimisen lajeina täysin
erottaa toisistaan. Mutta vaikka Rytöhongan maailma on minulle tuttu, on se
samaan aikaan myös vieras. Minä olen kävelysilta törkeiden setien ja
siloisemman, hyvällä tavalla herkemmän mangavaikutteisen seikkailun välissä. En
kuulu sinne enkä tänne, jään keskipieneksi ja toimin katulehden
toimituskunnassa. Valo katoaa ja sammuu, näiden Rytöhongan sarjissivujen
äärellä voisi vaikka itkeä. Samoin kun hän kirjoittaa omalla
itsensäesittelysivulla: ”Onko väkivaltaelokuvat hyviä? Ihan paskaa, surettaa.”
Mutta siis Sarjakuvapäivät = just hyvä. Aikakapseli ja
herkkä taideteos. Lukekaa ja kertokaa mulle, miltä tämä aikamatkailu teistä
tuntuu, miksette sitä tekisi?
Kaikki tekijät:
Pasi Heikura
Kati Rapia
Tapani Rytöhonka
Tomi Riionheimo
Piipa Toivonen
Christer Nuutinen
Katja Tukiainen
Ilkka U. Pesämaa
Inari Kylänen
Ville Pirinen
Johanna Rojola
Kommentit
Lähetä kommentti